مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۲۲ خرداد ۱۳۸۷ - ۱۴:۵۳
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: شهردار تهران از ورود اتوبوس‌های دو کابین به سامانه اتوبوس‌های تندرو (BRT) خبر داد و گفت: این اتوبوس‌ها در حال حاضر در تهران است و به زودی وارد خط می‌شود.

به گزارش خبرنگار سما، دکتر محمد باقر قالیباف، شهردار تهران، پیش از ظهر امروز در حاشیه همایش مبحث 19 و صرفه جویی انرژی در ساختمان و در جمع خبرنگاران، گفت: برای همه شرکت ها در شهرداری تعیین تکلیف شده و در قالب کار آورده‌ایم و اکنون در شهرداری هیچ شرکت زیان‌ده‌ای نداریم.

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر این که افزایش  درآمد شهرداری به 4 هزار میلیارد تومان، اگر از فروش تراکم تامین نمی شود از چه منبعی به دست می آید، گفت: فکر غطلی که در اذهان عمومی بوده و در گذشته اتفاق می افتاد این بود که کسی که می خواست یک ساختمان 20 یا 30 طبقه با هر حجمی در هر معبری بسازد، یک پولی به شهرداری می داد و ساختمان را می ساخت و این در نزد افکار عمومی ، فروش تراکم در شهرداری بود، اما امروز به هیچ عنوان چنین اتفاقی در شهرداری تهران نمی افتد، تراکم فروشی بی معناست و بر اساس طرح جامع، شهر تهران، پهنه بندی و مشخص شده و این که هر پهنه چه ظرفیتی باید داشته باشد  بارگذاری شده است که در بعضی از پهنه ها 120 درصد، بعضی 180 درصد و در بعضی دیگر از پهنه ها 360 درصد است و در بعضی از پهنه ها هم بلند مرتبه سازی می شود که این پهنه خیلی محدود است و تا کنون موردی در این بخش نداشتیم.

وی افزود: شهرداری تهران، درآمدی که از حوزه ساخت و ساز دارد از فروش تراکم نیست، بلکه همان بخش مجازی است که فرد برای گرفتن پروانه می پردازد.

شهردار تهران در ادامه خاطر نشان کرد: بخش دیگری از درآمد های شهرداری مربوط به عوارضی است که شهرداری در حوزه های مختلف می گیرد، بخشی دیگر نیز که در مجلس به تصویب رسید مربوط به ارزش افزوده بود که ضریب مربوط به این بخش از یک درصد به یک و نیم درصد افزایش یافت و این افزایش دردرآمدهای ما نیز تاثیر گذاشت.

قالیباف خاطر نشان کرد: بخش دیگری از درآمدهای شهرداری، مربوط به افرادی است که به شهرداری دیون داشتند و سال های سال این بدهی را به شهرداری پرداخت نکرده بودند که ما آن ها را وصول کردیم، هم چنین بخش دیگری از درآمدهای شهرداری مربوط به سرمایه گذاری بخش خصوصی در قسمت های مختلف است، به عوان مثال در حوزه جمع آوری زباله ، نظافت و رفت و روب همه ماشین هایی که دو روز گذشته افتتاح کردیم ، همه مربوط به سرمایه گذاری بخش خصوصی است و همه کارها را آن ها انجام می دهند و این نوع فعالیت ها در تمام بخش های شهرداری در حال انجام است.

شهردار تهران با بیان این که ما هزینه ها را حتی در شهرداری کاهش داده ایم ، گفت: بخش قابل توجهی از حق شهرداری در دست مردم باقی مانده است، مثلا بعضی ملک های مسکونی مورد استفاده اداری و تجاری قرار می گیرند، بدون این که حق و حقوق شهرداری را پرداخت شود که در این رابطه لایحه ای به شورای شهر ارائه و تصویب شده است و براساس آن کسانی که تا قبل از سال 80 چنین مراکزی  داشته اند و هنوز هم از آن استفاده می کنند، باید حق و حقوق شهرداری را پرداخت کنند که این مساله با طرح جامع نیز منطبق است.

وی با اشاره به این که بحث بانک شهرداری می تواند قدرت شهرداری را در حد زیادی بالا ببرد، گفت: این که ما بتوانیم از پول الکترونیکی استفاده کنیم،  سبب می شود که قدرت شهرداری بسیار بالا برود.

قالیباف  در مورد هدر رفتن انرژیِ در ساختمان ها و اجرایی شدن مبحث 19 ملی ساختمان، خاطر نشان کرد: برای جلوگیری از هدر رفتن انرژی در ساختمان ها که در ماده 33 نظام مهندسی نیز بر آن تاکید شده، ما باید کار اصلی را در نوع ساخت و ساز تکنولوژی ساخت و مصالح و استاندارد هایی که باید رعایت شود انجام دهیم، این ماده قرار است از سال 84 اجرایی شود، اما هنوز اقدام جدی در این زمینه در مجموعه کشور انجام نشده و امیدوارم این همایش بتواند این موضوع را تبدیل به یک موضوع عمومی کند.

شهردار تهران افزود: مردم ما در این رابطه رعایت استانداردها را نمی کنند، در هیچ کجای دنیا، این گونه انرژی مصرف نمی شود و این یکی از مصادیق اسراف است.

وی با اشاره به نظارت بر ساخت و سازها، گفت: نظارت بر ساخت و ساز بر عهده شهرداری نیست و بر عهده سازمان نظام مهندسی است و آن ها باید استانداردها و در واقع آیین نامه ملی ساختمان را رعایت کنند، البته شهرداری می تواند به آن ها کمک کند و با توجه به جلساتی که با وزیر مسکن داشتیم و از زمانی که آیین نامه ماده 33 ابلاغ شده امیدوارم وضعیت نظارت و کنترل در سازمان نظام مهندسی و همکاری شهرداری با آنها مطلوب می شود.

وی با بیان این که همه سخنانش امروزش مربوط به حوزه مدیریتی شهرداری بوده است، گفت: همه این ها به جنبه های مدیریتی و حقوقی که اشاره شد و امروز در همین نظام مهندسی می بینیم که اشکالاتی وجود دارد و در شهرداری نیز اشکالاتی وجود دارد و برخی کارها به صورت ایزوله پیش می رود و همه این ها به ما برمی گردد.

شهردار تهران، عدم صرفه جویی و اسراف در مصرف انرژی را مربوط به یک سابقه تاریخی دانست و گفت: این اشکال مربوط به یکی دو سال گذشته نیست و انتقاد من این است که چرا مدیران ما به چا و درست تصمیم نمی گیرند.

قالیباف با تاکید بر این که در شهرداری هیچ شرکت و سازمان زیان دهی وجود ندارد، گفت: من تا کنون خبری مبنی بر انحلال سازمان بازنشستگی نشینیده ام و لایحه ای در این رابطه دریافت نکردم و موافق این کار هم نیستم.

وی افزود: برای همه شرکت ها در شهرداری تعیین تکلیف کرده ایم و در قالب کار آورده ایم و اکنون در شهرداری هیچ شرکت زیان ده ای نداریم.

کد خبر 54675

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز